Tipuri de atașamente și cum influențează acestea relația de cuplu

Click pentru a evalua această postare!
[Total: 3 Medie: 5]

Primele întâlniri  pot fi interesante și distractive, dar pot fi și dificile. Unii oameni trec printr-o relație eșuată după alta, fără să înțeleagă de ce. Ei pot începe să creadă că nu sunt iubitori.

Cu toate acestea, oamenii care se simt astfel, s-ar putea să întâmpine dificultăți în a găsi dragostea din cauza modului în care au fost tratați când erau foarte tineri sau chiar în copilărie. Este posibil să fi avut interacțiuni dăunătoare cu cei dragi, care au modelat felul în care aceștia relaționează cu oamenii importanți din viața lor. Cercetările arată că persoanele care au trecut prin această traumă de atașament la începutul vieții, duc o  luptă reală pentru a avea relații romantice satisfăcătoare.

Experiențe timpurii

Când bebelușii se simt supărați, ei merg la părinții lor în căutarea confortului. În aceste situații, dacă părinții răspund cu dragoste, nevoile emoționale ale bebelușului sunt satisfăcute. Altfel, dacă părinții nu sunt disponibili sau nu răspund bine, bebelușii se simt adesea triști și singuri. Acest lucru se poate întâmpla în mod repetat în copilăria unei persoane, modelându-i convingerile despre ei înșiși, despre ceilalți și despre relații. Aceste convingeri pot schimba comportamentul unei persoane în relații. Aceste convingeri și comportamente împreună se numesc stil de atașament.  Stilurile de atașament pot fi sigure (sănătoase), fie nesigure (nesănătoase) și se pot transmite până la vârsta adultă. Pe măsură ce oamenii încep să se deschidă către relaționare romantică și nu numai, stilul lor de atașament poate afecta calitatea relațiilor acestora.

Când un copil primește de obicei răspunsuri pozitive de la părinți, el sau ea va avea probabil un stil de atașament sigur. Cu toate acestea, atunci când părinții nu răspund cu dragoste și disponibilitate de cele mai multe ori, poate duce la unul dintre cele două tipuri de stiluri de atașament nesigur: atașamentul anxios și atașamentul evitant.

Persoanele cu stiluri de atașament nesigure au convingeri nesănătoase despre ei înșiși și despre ceilalți care duc la comportamente nesănătoase. Oamenii care au aceste comportamente nesănătoase ar putea afecta neintenționat relațiile lor romantice ca adulți.

 Iată modalități comune prin care persoanele cu fiecare tip de atașament pot sabota relațiile romantice:

Sabotajul relației de atașament anxios

Oamenii cu un stil de atașament anxios au o percepție greșită despre ei înșiși și au tendința să-i așeze pe un piedestal pe ceilalți. Acest lucru se întâmplă deoarece oamenii care ar fi trebuit să aibă grijă de ei nu au făcut-o, ei cred că nu merită dragoste și grijă de la ceilalți.

Aceste convingeri nesănătoase pot duce la comportamente nesănătoase, cum ar fi alegerea unui partener nepotrivit. Persoanele cu un atașament anxios aleg de obicei parteneri care au, de asemenea, stiluri de atașament nesigure, ceea ce poate fi dăunător, deoarece ambii parteneri au, în acest caz, convingeri și comportamente nesănătoase.

Dacă intră într-o relație, persoanele cu acest tip de atașament, tind să continue să-și saboteze neintenționat relațiile. Spre exemplu, ei reacționează puternic la situațiile stresante. Au tendința de a exagera amintirile și emoțiile negative, atât în mintea lor, cât și în conversațiile cu partenerii lor, fapt care pune o presiune pe ambii parteneri. Pot fi sufocanți și adesea îi fac pe partenerii lor să se simtă vinovați. Chiar acțiunile lor îi vor îndepărta pe parteneri, aceștia încearcă să-i țină aproape pentru a evita să pună capăt relației, deoarece le este frică să nu fie lăsați singuri.

Oamenii cu atașament anxios, sacrifică de fapt mai mult pentru relațiile lor decât orice alt stil de atașament. Fac acest lucru pentru a nu fi părăsiți, cel puțin în percepția lor, pentru că din păcate, aceste sacrificii duse uneori la extrem, nu ajută relația, dar dimpotrivă, o distrug.

Ca rezultat, a fi într-o relație cu o persoană cu atașament anxios ar putea arăta cam așa:

  • Partenerul tău reacționează exagerat.
  • Partenerul tău este adesea supărat de lucruri care s-au întâmplat în trecut.
  • Partenerul tău te face să te simți rău pentru greșelile tale.
  • Partenerul tău nu îți va oferi spațiu pentru că nu vrea să-l părăsești.

Dacă credeți că ați putea avea tendințe anxioase, vă puteți identifica cu următoarele:

  1. Simți că depui mult efort în relații și încerci să faci lucrurile potrivite, dar oricât de mult ai încerca, relațiile tale eșuează mereu.
  2. Cu fiecare eșec al relației, crezi cu mai multă tărie că ești nedemn de dragoste și grijă și că trebuie să fie ceva în neregulă cu tine, care te face de neiubit.
  3. Cu toate acestea, nimic nu este greșit în mod inerent cu oamenii atașați cu anxietate, ei tocmai au învățat credințe și comportamente nesănătoase, care pot fi schimbate!

Sabotajul relației de atașament de evitare

Spre deosebire de persoanele cu atașament anxios, persoanele cu un stil de atașament evitant gândesc despre sine lucruri bune, dar celorlalți le pot atribui o sumedenie de defecte, doar pentru a-și justifica lipsa intenționată de interes. Ei cred că nimeni nu va fi acolo pentru ei, deoarece oamenii din trecut nu au fost. Aceștia încearcă să se bazeze doar pe ei înșiși, ceea ce duce la multe comportamente care pot dăuna relațiilor.

La fel ca oamenii atașați anxios, oamenii cu atașament evitant, uneori, își sabotează relațiile înainte de a începe. Le este frică de apropiere, așa că deseori evită complet relațiile, chiar dacă relațiile le-ar putea aduce bucurie în viața lor. Dacă intră într-o relație, oamenii evitanți aleg adesea parteneri care sunt, de asemenea, cu un stil de atașament nesigur, ceea ce poate duce la probleme în relație.

De asemenea, ar putea să-și saboteze relațiile chiar din momentul în care încep să se întâlnească cu un potențial partener. Un studiu a constatat că persoanele cu un stil de atașament evitant sunt mult mai puțin probabil atrași să susțină întâlnirile inițiale, de obicei abandonează faza incipientă, tocmai pentru a nu se apropia foarte mult de persoanele cu care se văd.

Odată ajunse în relație, sabotajul continuă. Oamenii evitanți au sentimente negative față de parteneri pentru că nu cred că vor fi acolo pentru ei. Se închid în fața conflictelor și nu le place să vorbească despre sentimente. Nu sacrifică mult pentru relațiile lor, iar când o fac, este pentru a evita ceva incomod, cum ar fi o ceartă.

Dacă te întâlnești cu cineva cu un stil de atașament evitant, s-ar putea să observi aceste comportamente:

  • Partenerul tău nu te întreabă despre sentimentele tale și nu îți spune despre ale lor.
  • Partenerul tău depune puțin efort în relație.
  • Partenerul tău refuză să vorbească despre probleme.
  • Partenerul tău nu are încredere în tine pentru a fi alături de el.
  • Dacă credeți că ați putea avea tendințe de evitare în relații, vă puteți identifica cu următoarele:
  • Simți că îți este greu să te deschizi și să ai încredere în oameni.
  • Simți că partenerii tăi sunt prea lipiți.
  • Simți că atunci când ai suficientă încredere în cineva pentru a-i întâlni, relația eșuează în cele din urmă și te dezamăgesc. Acest lucru îți întărește convingerea că nu poți conta pe nimeni care va fi acolo pentru tine.

Nu totul este pierdut!

Dacă te-ai recunoscut pe tine sau relațiile tale în oricare dintre descrierile de mai sus, nu-ți face griji!

Ciclul relațiilor eșuate poate fi oprit. Primul pas este să fii conștient de stilul tău de atașament și de credințele, comportamentele și trăsăturile care îl însoțesc. Poți afla de unde vin aceste gânduri și sentimente și poți lucra pentru a te surprinde atunci când începi să gândești sau să acționezi nesănătos. A fi conștient de stilurile de atașament te poate ajuta, de asemenea, să alegi să întâlnești persoane care sunt sănătoase emoțional cu un stil de atașament sigur și deschis. Dacă te trezești că te întâlnești cu cineva despre care crezi că ar putea avea un stil de atașament nesigur, îl poți ajuta învățându-l despre stilurile de atașament, ajutându-l să recunoască comportamentul care rănește relația și încurajându-l să caute ajutorul adecvat.

Trauma atașamentului este greu de depășit fără ajutor, dar terapia s-a dovedit a fi utilă. Stilurile de atașament nu sunt sculptate în piatră, așadar, consultarea unui terapeut este o modalitate excelentă de a învăța credințe, obiceiuri și acțiuni mai sănătoase. Comportamentele și stilurile de atașament sigur pot fi învățate, iar gândurile și obiceiurile nesănătoase pot fi depășite și înlocuite, ceea ce va duce la relații romantice sănătoase și fericite.

Click pentru a evalua această postare!
[Total: 3 Medie: 5]
Distribuie acest articol:
Postarea anterioară: 10 practici pentru o căsnicie ”DE PIATRĂ”

November 3, 2023 - În Psihologie

Postarea următoare: Cum așezi invitații la mese fără stress?

November 27, 2023 - În Sugestii/idei ceremonie

postări asemănatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.